Bár nem akartam, és máshol továbbra sem akarok, itten reflektálok néhány "kardinális" kérdésre (e kérdések jó részét pont az Igazi Konzervatív szarja le magasról, de sebaj). Naszóvalakkor.
Néhányan úgy gondolják, hogy ők a Nagy Megfejtők Társaságához tartoznak. Másképp szólva, ők látják a Lényeget. Mi a lényeg? Valaminek a szubsztanciális tartalma, annak leglényege, legbelső működő elve - leggyakrabban egy elv, vagy egy elvből levezetett valóság. Amennyiben a kedves Megfejtő eme lényeget ismeri (és miért ne ismerhetné, hiszen minden ember értelme esendő, kivéve a Megfejtőé - persze ha őt kérdezzük, jó gnosztikusként működésbe lép nála a Frageverbot pavlovi reflexe, és ott a vita vége; "a bolsevikok különleges emberek - különleges anyagból vannak gyúrva", ugye). Mármost e lényeg ismerete után a Megfejtő bírál minden tőle eltérő véleményt, nem fogad el kritikát, azt meg pláne nem fogadja el, hogy esetlegesen nincs neki igaza. Tévedhetetlen intellektusa (mely gyakran szeplőtelen erkölcsiséggel is együtt jár) révén a kritika egyedül az ő joga, sőt kötelessége is, hiszen a lényeget nem látó sötét népeket felvilágosíthatja a valóságról - kedvesen lehajol a nép egyszerű gyermekéhez, megsimizi a buksiját, és elmondja neki, hogy mi a lényeg. A nép egyszerű gyermeke népies farkasvakságban szenved ugyanis.
És ennél a pontnál vége is a konzervatív habitusnak. A fenti attitűd ugyanis épp a baloldaliak és a liberálisok "tisztázó vitáira" emlékeztet, ahol jól el lehet különíteni a szektákat, irányzatokat, valamint lehet "tiszta elvek" alapján átmutatni a másikra, hogy ő miért nem trú liberós vagy balos. Na, ezt az aufklerista szemléletet hozzák át nem kevesen a jobb/konzervatív oldalra. Ám ez a politikai puritanizmus nem letisztítja, hanem bemocskolja a konzervatív hagyományt (mely egyáltalán nem redukálható egyetlen szempontra). A dolog felejtős.
Én is próbálkozhatnék ilyesmivel, persze, mindenkinek megvannak a "biztos pontjai". Például kezdhetném azzal, hogy szerintem aki horthysta, az nem konzervatív, mert konzervatív csak a megrendíthetetlen dinasztiahűségű lehet - mindenféle szabadkirály-választó, republikánus és demokrata azonnal mehet is a levesbe, a "konzervatív" feliratú klubba a lábát be nem teheti. Ennek megfelelően el kell, hogy vesse a modernista eszméket, így a népszuverenitást is, maximálisan elleneznie kell az általános és egyenlő választójogot. Ja, és katolikusnak kell lennie. Tőből rühellnie kell minden szocialista izét, legyen az akár a modern, gügyögő jóléti állam, és mindegy, milyen színezetben.
És egyáltalán nem kizárt (sőt), hogy fentiekből sokat még alapvetően így is gondolok. És akkor már csak egy kérdésem maradt: van értelme? Van értelme ezzel nekirontani bárkinek, és jól leugatni, hogy "te nem vagy Igazi"? Vagy lehetséges, hogy épp a konzervatív habitusunknak megfelelően képesek vagyunk mondjuk civilizált párbeszédet folytatni, és érvelni a kinyilatkoztatás helyett? Épp a konzervatívok pluralizmus-és hagyományérzékenysége arra kellene, hogy predesztinálja őket, hogy ezt a "beállok, mint a gerely" szemléletet ne tegyék magukévá. Hogy legyenek kétkedők, főleg saját értelmükkel szemben.
De nem, mitnekema. Ezmegaz. Lófaszocskát, én tudom mi a tuti. És akkor valószínűleg ebből érthetővé válik, hogy a honi jobboldal egy jelentős része miért ápol teljesen értelmetlenül Horthy-kultuszt (jó-jó, tudom, tényleg legyepálta a komcsikat, és ezért örök hála neki, de önmagában ettől még nem lesz tiszteletre-, pláne nem ámulatraméltó; legfőképpen egy imposztor, aki kétszer is elűzte IV. Károlyt, és lássuk be, politikusként sem volt a helyzet magaslatán), miért ölelkezik össze masszívan balos értelmiségiekkel (Csath, Bogár, Hegedűs stb.), és miért veszi át ezt a Lényeglátó sületlenséget. (Különben sem érzem magam a platonizmus hívének, de ez annak a legtorzabb változata.)
Megmondás helyett először érteni kéne. Az meg nehezebb.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
10 megjegyzés:
Aki ilyet ír, maga is a Nagy Megfejtők egyike, nem?
Itten most felmerül bennem két kérdés (+1), saját vonatkozásban, függetlenül a kardcsörtétől, amit Molnárgörénnyel játszotok:
- ha az embör objektív kritikáját szemmel láthatóan tudatosan kizárják az agyukból, és egy csak lazán kapcsolódó idézettel próbálják meg agyoncsapni, akkor az balos dolog, ha az embör azt hiszi, hogy mégiscsak nagyobb a valószínűsége annak, hogy igaza van (fenntartva a tévedhetőség lehetőségét)?
"Van értelme ezzel nekirontani bárkinek, és jól leugatni, hogy "te nem vagy Igazi"? Vagy lehetséges, hogy épp a konzervatív habitusunknak megfelelően képesek vagyunk mondjuk civilizált párbeszédet folytatni, és érvelni a kinyilatkoztatás helyett?"
-Eme hibákban Kend hibátlannak véli magát? :)
"Ja, és katolikusnak kell lennie."
Kend mióta katolikus? :)))
MG,
Hát hogyne, persze. Bélyeget nem gyűjteni meg hobbi.
rr,
Elveszett az iróniaérzéke?
"Elveszett az iróniaérzéke?"
Hát az első kérdésem, noha nem túlságosan magyarosch nyelvezetű, hót komoly.
A második, hát... :D
Lehet, hogy Mg. is irónikusan írta az "igazi konzervatív én vagyok"-ot...
A 3. - hát, nem véletlenül +1-es kérdés :)
Az első kérdést nem igazán értem, a második meg: nem, nem érzem magam hibátlannak. De különbséget kell tenni önkritikára való készség, és véleménynélküliség között. Nem mindenről van véleményem, és van olyan téma, amiről azt mondom "nem tudom". Van, amiről van, és amellett megpróbálok érvelni. És van, amikor tévedek, és ez esetben mások akár konstruktív kritikával ki is havíthatnak - MG-é nem ilyen volt, hanem egyszerű fika. De azzal fölösleges bármit is kezdeni. Továbbá önmagában az, hogy "neked is van véleményed" nem mond semmit, a tartalma a lényeg. Szerintem.
Akkor az első még egyszer (most látom, hogy a rossy fogalmay's mellett m;g tartalmi hiba is volt benne, bocs):
vegyünk egy konkrét példát: R/R és Gabrilo:
Ha R/R objektív kritikáját szemmel láthatóan kizárja Gabrilo (nem feltétlen tudatosan, pl. kognitív disszonancia miatt), és egy csupán lazán kapcsolódó idézettel próbálják meg agyoncsapni, akkor R/R balos-e (gnosztikus-e), ha azt hiszi, hogy mégiscsak nagyobb a valószínűsége annak, hogy igaza van (fenntartva a tévedhetősége lehetőségét)?
Asszem Mg is hasonlóan gondolkodik, csak ő kisebb teret hagy annak a lehetőségnek, hogy téved, másrészt néha nehezen érti meg a jó ellenérveket is.
De kétségeim vannak, hogy a posztodban leírt gnoszticizmus vádja áll-e (de az indulatodat a reakción levő kommentek olvasása után teljesen megértem).
RR,
"objektív kritika" lehetőségében nemigen hiszek. Ha egy ember a másikkal szemben kritikát fogalmaz meg, az nem "objektív", hanem személyes (ez nem szubjektivizmust jelent, ettől még a kritika lehet érvényes). "Agyoncsapni" nem csapunk agyon senkit, az idézet használata pedig a vitában legitim.
A gnoszticizmus vádja áll, hiszen MG nevezte magát "lényeglátónak". Nos, ezeket a lényeglátókat nevezték az antikok gnosztikusoknak. A "lényeg" ismerete ugyanis ezt jelenti: azt, hogy MG vagy mások ismerik a dolgok "lényegét", s mint ilyenek a Tudás birtokában vannak (a véleményük nem doxa, hanem epistemé). No, ha valami, hát ez baromira nem konzerv hozzáállás. Úgy általában mindenféle lényeglátókkal szemben kétkedő vagyok, de ezzel nem vagyok egyedül sem a konzerv-sem a reakciós hagyományban (ezzel "itt" MG van egyedül, de nagyon). Ha a gnoszticizmus az, ami, akkor MG postjára és reakcióira mindenképpen áll.
Másrészt azért nehezményeztem a dolgot, mert semmiféle érdemi érv nem volt a mondanivalójában. Az ilyen megmondásokat pedig baromira rühellem. Ez a kiállok és "én vagyok A konzervatív"-kezdetű osztás a rackó/libsi jegyeket mutatja, és az európaiésmagyarértelembenvett nagyon is konzervatív conversatio eszményével gyökeresen ellentétes. (csak emlékeztetőül, a konzervatív címkével az MDF pont ugyanazt csinálja, mint MG.)
"a másikkal szemben kritikát fogalmaz meg, az nem "objektív","
Ha mán hasítjuk a szőrt, akkor nem a "másikkal szemben", hanem a másik álláspontjával szemben. Ezt asszem elég fontos szem előtt tartani, és még ha közben az embör fölkapja a vizet, a hőbörgést és indulatlevezetést külön kezelni a vita racionális gerincétől.
Az agyoncsapást is az érvemre értettem: pl. amikor a jövedelem - állami szolgáltatásból származó haszon linearitását kérdőjeleztem meg, akkor jöttél egy hírös idézettel Milltől.
Ezzel több probléma is vagyon:
- nem reagáltál a felvetésemre
- hoztál egy idézetet, mely gyanúm szerint csak szőrmentén kapcsolódik
- "agyoncsaphatom" a Mill-es idézetedet hasonlóan, hasonlóan ahogy a Rerum novarum esetében Te eljártál: elavult.
- A wikiről úgy tűnik, hogy JS Millnek ez alapvetően csak a _véleménye_, tehát ha nincs megtámogatva egy korrekt gondolatmenettel, akkor nem fakadok bűnbánati könnyekre.
adalék: most kicsit utánaolvastam, úgy tűnik, Friedman és Hayek is mérsékelten jóléti állam-párti (ennek hogy van pontosan a helyesírása?), szóval én erősen kételkedek abban, hogy ezt en bloc el kéne utasítania a konziknak...
Ha Mg-t akarjuk kitárgyalni, akkor bemásolhatom ide a hozzá írt kommentemből az érdekesebb részeket.
Nagyon nem akarom megvédeni, de szerintem nem 100% hülyeség, amit írt.
rr,
Ezt a vitát meddőn folytatjuk már hónapok óta, szerintem zárjuk rövidre.
Mellesleg Millnek ez talán az egyetlen gondolata, amivel egyetértek, és ezzel ő nem volt egyedül.
Figyu: bemegyek a lakásodba, és elveszem a számítógépedet, mert az nekem "kell". Azt hogy nevezed? Vagy ha alátámasztom azzal, hogy "a köz érdekében veszem el", akkor rábólintasz? Ugye nem? A te munkád van benne, a te pénzed, vagyis akárhogy is szépítjük, az, hogy én elveszem, lopás.
De nem az állami elosztást ab ovo vitatom, hanem a mértékét és irányát. A közutakra, rendfenntartásra miért is sajnálnám? Nem sajnálom. A segély-osztogatásra meg egyebekre_viszont_igen. Meg sok másra is.
Az MG-s vitát szintén zárjuk rövidre, máshol elmondtam, amit akartam, annyi időm meg nincs, hogy ezzel tovább foglalkozzak.
Finito.
Megjegyzés küldése