2008. május 12., hétfő

A jobb és a bal

Navracsics Tibor fölvetett egy olyan kérdést, amiről talán évszázadokig is lehetne vitatkozni: Ki a jobboldali? A posztmocsok számára a kérdés persze értelmetlen. De a posztmocsok számára mégis mi nem az?

A jobb-bal felosztásnak a francia nemzetgyűlés óta vagyon értelme és jelentése: a forradalom hívei a baloldalon, az azt ellenző, konzervatív erők a jobboldalon foglaltak helyet (kicsit leegyszerűsítve). Az egyik kedvenc (ha nem A kedvenc) reakciós szerzőm, Molnár Tamás így foglalja össze a Jobb és a bal c. könyve hátulján:

" Mikor 1789 elkövetkezett, és vele együtt a modern "alaptalan" doktrínák, mint a liberalizmus, szekularizmus, marxizmus, a jobboldal képtelen lett felmérni igazi helyzetét. Mint már láttuk, a baloldal mindig érzi, hogy a forradalom a küszöbön áll, főként a krízisidőkben. Ha nincs krízis, a baloldal kreál egyet, ha nincs osztályharc, támaszt egyet a családon vagy az iskolán belül.


Erre a jobboldal képtelen; kedvelt állapota a rend, a hierarchikus gondolat, a csendes reform, a hosszú lejáratú immobilitás. Ilyen formán a jobb nem vesz tudomást a közelgő viharról, nem mozgósít; a múltra hivatkozik, vagyis arra, hogy "nincs új a nap alatt", elegendő a múltban tanult leckét alkalmazni. Ezzel szemben a baloldal mindig úgy találja, hogy több egyenlőségre van szükség, több morális felzárkózásra, több jogra a még attól megfosztottak számára (nők, gyerekek, sérültek, állatok). A baloldali lista végtelen; a jobboldalon nincs lista, legfeljebb a baloldali lista kritikája. Egyik a forradalmat célozza meg; a másik az ideális múltat. Emlékezzünk Antal József szemrehányására: "tetszettek volna forradalmat csinálni!" A mondat magában foglalja tézisünket: a forradalom és a jobboldal ellentétes fogalmak."

A refom magyarországi kurrens pejoratív jelentésétől most tekintsünk el egy pillanatra (Gyurcsányék is tipikus forradalmárok és aufkleristák). Mivel a jobboldali a konkrétot és a meglévőt szereti (nem minden esetben, erre Magyarország demonstratív példa), nem tud mit kezdeni a baloldal absztrakt elképzeléseivel: képzeletből vett jogokkal operálnak, amiket állítólag a "természettől kaptunk": ilyenek az emberi jogok (melyek a maguk csupaszságukban semmit sem jelentenek tkp., by Hannah Arendt), szavazati jog, és a jóléthez meg egyebekhez való jog. Bizonyos baloldaliak vagy liberálisok más nyelven nem is képesek beszélni, csak a jogok nyelvén.

További ismérv még a "permanens forradalom" fenntartása: ez nem csak erőszakos népfelkeléseket jelent, hanem állandó "mozgást", mobilitást. Molnár Tamás szerint a forradalom ugyanúgy megjelenik, amikor ürülékkel kenik be az egyetemek falait, hiszen ilyen esetekben magát az intézményt támadják: az intézmény támadása maga a forradalom.

A másik, jellegzetesen baloldali motívum a racionalizmus. Mivel az ész mindenhatóságát hirdetik, úgy képzelik, az ész törvényei alapján minden további nélkül alakítható a valóság, és maga az emberi természet is (vö. Marcuse: Ész és Forradalom - a valóság ész uralma alá való hajtása, stb.). A racionalista társadalom-mérnök úgy fabrikál az intézményeken és az emberi természeten, ahogy csak akar, hiszen megvan hozzá a tudása és hatalma.

A jobboldali nem hisz az ész mindenhatóságában és alázatos a valósággal szemben: nem azért szereti a konkrétot és a beváltat, mert az tökéletes, hanem mert ismert. A baloldali azonban mindig a tökéletes társadalmat és embert vizionálja, és semmilyen áldozatot nem érez túl drágának azért, hogy közelebb juthasson hozzá.

A posztkommunista országoknak kicsit nehezebb dolguk van: itt ugyanis a jobboldal van a változás oldalán. Noha mi sem logikusabb ennél, miután épp egy racionalista-baloldali-terrorista rezsim vert gyökeret itt negyven évig. Mivel a jobboldali a rendet szereti, a totalitárius zsarnokság rendetlenségének és hamis "rendjének" örökségén változtatni akar.

No, ezt lehetne a végtelenségig folytatni...

18 megjegyzés:

Névtelen írta...

"A jobboldali nem hisz az ész mindenhatóságában és alázatos a valósággal szemben: nem azért szereti a konkrétot és a beváltat, mert az tökéletes, hanem mert ismert."

Én azért szeretem a konkrétot és beváltat, mert a legtöbb esetben az a leghatékonyabb (ha az új stratégiák sikertelenségének a lehetőségeit is figyelembe vesszük - amit az ideológia-szerelmesek nem szeretnek megtenni).
Szerintem olyan módon egészséges a konzervativizmus, ahogy az evolúció konzervatív. Ugyanis a természetes szelekció az esetek döntő részében a fajok változatlanságát támogatja.
Viszont ha megváltozik a környezet, a fajnak is változnia kell.
Most piszok nagyot változott az ember környezete, gyakorlatilag olyan, mintha másik bolygóra kerültünk volna. Abban viszont igaza van a konziknak, hogy az ember alapvetően ugyanolyan maradt.
Szóval a régihez való ragaszkodás sok esetben a legjobb út, néha ártatlan hobbi, néha pedig káros rögeszme.
r./r.

gabrilo írta...

r/r,

nincs új a nap alatt:)))) Az embörfia nem is tud másban gondolkodni, csak olyasmiben amit ismer.

Evolúció ügyben tárgyalj a teakratákkal:-DDD

Névtelen írta...

"nincs új a nap alatt:))))"
azért nem teljesen...
Az ember-természet viszony iszonyatosan, az ember-ember viszony sokban megváltozott az utóbbi ~150 évben.
Ami maradt, az a mélyebb emberi viszonyok és az emberi hülyeség.
r./r.

gabrilo írta...

Dehát te most egy reakcióssal beszélgetsz, azok meg nem hisznek ezekben a változásokban:))) A kérdéseink ugyanazok - más válaszkísérletek voltak rá. A kérdés az, hogy megváltoztak a viszonyok vagy inkább megváltoztatták őket? Mert nem mindegy... és a második kérdés rögtön az, sikeres volt-e a változtatási kísérlet?
Ha engem kérdezel, nem.

Aron írta...

"azok meg nem hisznek ezekben a változásokban:)))"
???
természet-ember viszony - nem kérdés
társadalom - lehet rajta fingfűrészelni, de azért sok szempontból nem olyan, mint 200 éve...

ellenpélda:
férj-feleség - nagyjából változatlan

"A kérdés az, hogy megváltoztak a viszonyok vagy inkább megváltoztatták őket?"
A lényeg az, hogy megváltozott, és megfelelően kell rá reagáni. A moistani helyezt alapján, és nem 100 éves diagnózissal a kezünkben. A túlzásba vitt nopsztalgiázás ugyanolyan ideológiai mocsár, mint a ballibák jövőábrándjai.
"Ha engem kérdezel, nem."
Most ez van, szeretni nem kell, reagálni annál inkább.

gabrilo írta...

Je, olyan hogy társadalom, nincs is. A szociológusok szeretnék, de asszem Gouldner óta már kivesézték ezt a dógot.

Én meg nem vagyok aktivista:(( Az én reakcióm a finom bor meg az olvasgatás. Hehe.

Aron írta...

"Je, olyan hogy társadalom, nincs is."
bőcsész fingesztergálás :D
/enapi minimális bőcsészezés letudva/
"Az én reakcióm a finom bor meg az olvasgatás."
Az derék dolog, ahhoz tényleg nem kell újítani. :)
Tényleg, a "karosszékből okoskodás" hátulütői maga szerint nincsenek meg a politológiában?
Nyilván az se jó, ha az ember nyakig benne van, de valami belső tapasztalat szerintem elég fontos.

gabrilo írta...

Magának ez kedvenc frázisa ez a bőcsész-fingfaragás, csakhogy a társadalom maga is bőcsész-fogalom. Ha bőcsészfogalom-fóbiás, akkor már ilyen alapon is el kell vetnie:)))

Maggie Thatcher: "there is no such thing as society" ---
De ezt már elég sokan fölvetették, hogy a modernitásban és főleg a posztmodernben a "társadalom" szónak nincs értelme: a szó ugyanis önigazgató egyének összességét jelenti, a szerződéselméletekben a pactum unionist képviselték, ami megelőzi a pactum subjectionist, amely az uralom formájáról dönt: nu, ez a pactum unionis ma leginkább nem létezik. Akkor miért hivatkozzunk rá?
Igaz, bőcsész, de talán szaktekintélynek még elmegy: Max Weber szerint sincsen olyan hogy társadalom. Hajlamos vagyok hinni neki. És, erről volt már fejtegetősdi a Teakratáknál is.
Nekem amúgy is fáj a "társadalmi" jelző, mert ha a haladóknak nem maradnak érveik, mindig valami társadalmira kezdenek hivatkozni (társadalmi haladás, igazságosság, stb. - a legjobb példa a múltkor egy macista volt, aki valamiféle ellenőrzött társadalmiságról vagy miről fecsegett... a gyakorlatban ez az Andrássy út 60 leginkább).
Úgyhogy én maradnék az egyénnél: ő képes megérteni/megismerni, nem a "társadalom" nevű izé.

Ez vonatkozik második kérdésére is: a politológia egy pozitivista tudomány, akként érdemes kezelni.
ha gyakorlati jelentőséget tulajdonít magának, káros a karosszék izé. Én viszont deklaráltan karosszék-tudor vagyok, borral a kezemben. Mert jólesik, stb. És nem is kívánok beleszólni mondjuk a gyakorlati politika ügyeibe, maximum a véleményemet mondom el, az viszont más. És ezt mindig jelzem is, hogy az elmélkedés és a gyakorlat két külön dolog - én az előbbiben érzem otthon magam:)

Aron írta...

höhö, vessük el a mocskos bőcsészfogalmat!
Tehát:
az egyén-közösség viszony sokat változott az utóbbi időben :)

Nu, hogy kicsit rúgjunk még a bőcsészet veséjébe:
ha ennyire elválik az elméleti politológia a gyakorlattól, akkor mi haszna?
Mert pl. a relativitáselmélet is karosszéki tudomány volt a keletkezése idején, ma viszont muszáj használni. pölö: GPS
stb.
btw: látta kend a legújabb bombagyáros förmedvényt? Legszívesebben küldtem volna egy jobbegyenest a képernyőre.

Mishmesh,alias Dorka írta...

Drága Uraim, egyszerűen imádom olvasgatni a maguk beszélgetéseit.
Különösen ha magázódnak:)
Ilyenkor társadalomképem, politikai nézeteim tágítgatása mellett szelíd mosolygás ül ki az orcámra..
:-)

gabrilo írta...

r/r,

társadalom =/= közösség! Nem mindegy, melyiket hasnyálja. az a viszony valóban sokat változott, én nem látok közösségeket, sajnos:(( A kis, lokális közösségeket amúgy (meg egyházi, stb.) abszolút támogatom, de mintha ezek gyengék lennének, vagy nincsenek is.

Politológiáról a politológusokat kérdezze, jómagam valami történész-féleség vagy micsoda volnék. Esetleg leszek.
De újfent: a természettudományok és a humán tudományok élesen különböznek. Ilyen alapon egyenesen tilos hasonlítgatni őket - vagy legalábbis nem szerencsés. Az ember nem GPS. A humán tudományok jobb esetben megismerésre, a világ megértésére törekednek és nem mérnöki-technológiai megoldásokra. Utóbbiakkal sokan próbálkoztak, oszt sorra el is buktak.

Megvallom magának őszintén, nem igazán olvasom én a BGY-t, így említett cikket sem láttam még:(( Molnárgörény blogját szoktam olvasgatni, ha jól tudom, ő fölteszi ezeket a BGY-re is. De nem mozgok otthonosan arrafelé:((

Dorka,

Kegyednek is mondhatok ám ilyeneket:))) Kisasszony pl. mit szeretne hallani?:)))

Mishmesh,alias Dorka írta...

Valami bíztatót, de nem azt hogy hajrá dorka:-)
Holnap már péntek, hála a magasságosnak.
Mikor olvastam a beszélgetéseteket, apai nagyapám, és a barátja jutottak eszembe:) A kis kerek asztalnál ültek, előttük újság, kártya, szódásüveg, fröccs, és politizáltak.
Én az ajtó firkáltam asszem, és fél füllel hallgattam mit beszélnek. Nagyanya néha bejött,néha néha beleszólt, vagy behozott egy kis almás sütit. Vagy ezt mondta nagyapának. "Lajos fiam, most már ne igyon többet":)
Csak akkor tegeződtek, ha össze voltak veszve. :))

gabrilo írta...

Én ennek a pénteknek nem igazán örülök, mert aztán a hétvégét tölthetem megint mojolással: mivel már megint lustultam az utóbbi két napban:(( Majd protestálok az isiben, hogy kérem, emiatt a sok izé miatt mindig dugig van a Shabatom dologgal:-DDDD
Biztatót mit mondhatnék, hm? Ezen gondolkodnom kell. Ha az unikumot ígérgetem az rendben van?:))

Mishmesh,alias Dorka írta...

Teljesen rendben Gabrilo:))

Mishmesh,alias Dorka írta...

Unikum helyett jó lenne egy kavics, Izraelből, ha nyáron utazol.
Én belátható időn belül nem jutok ki. Ha hozol egyet, és itthon elpostázod, az tök jó lenne:))

gabrilo írta...

Sajna le kellett mondanom az izraeli utat most sok okból (meló, zseton, stb...):-((( Viszont rokonyok mennek, így a kavicsot ha el nem felejtem, el tudom intézni:))

Mishmesh,alias Dorka írta...

Közöld velem a dátumot, mikor utaznak, nyugi, emlékeztetlek az indulás előtt:)))
Sóm már van,(holt tengerből) és hamsám is, Jeruzsálemből, és egy préselt pipacsom (kalanit) Egy kavicska hiányzik.
Unikumot bármikor vehet az embör itt is))

gabrilo írta...

Jó, de Izraelt most nem én hoztam föl:))) Asszem amúgy júni 20 után nem sokkal mennek. Ha jól rémlik... de majd tényleg szólok nekik.
Magam részéről később szándékozom elmenni Izraelbe, legalább egy-két hétre, hogy legyen idő mindenre. Na, ez sem most lesz:((